Friday, January 9, 2009

Budi.....

Pe yg korang faham bila org cakap pasal 'budi'?

Budi Suwito?
Budiman?
Budi yang baik dikenang jua?
Balas budi?
Hutang budi di bawa mati?...

Kekadang aku tak faham ngan sesetengah org....bila org berbudi ngan diorg tp diorg tak reti2 nk berterima kasih...last2 org yg berbudi tu plak yang ditindas....

Kalo kita tgk skop budi d peringkat antarabangsa la kan....kita ble amik contoh Israel n Palestine...dulu Israel tu takde tempat pon nk duduk...jgn kata nk duduk nk bdiri pon takde tempat....sbb diorg ni sebena nye pelarian je....tp bila Palestine baik hati bg ruang skit kt diorg utk bt penempatan diorg mula la naik lemak...org da bg tu kira bersyukur la...ni tak, tgk la ari ni, skit nye ramai rakyat Palestine jd pelarian kt tanah tumpah darah sndri....nk duk dlm rumah sndri pon tak tenang....hanya sbb dulu diorg cuba bbudi ngan org yg tak reti kenang budi....

Berbalik pada cerita budi ni...aku tak faham la...pe maksud budi sebenarnya, adakah budi perlu dbalas ngan budi? Perlu ke kita marah kalau org tak balas budi kita? Wajib ke balas balik budi yang dberi?

Kekadang tu pening aku duk pikir...aku rasa aku da byk berbudi ngan org n aku tak penah pon mntk dbalas...coz the only thing that I need is the love from all...(except la kl utang duit...reti2 la byr balik...aku pon bkn nye kaya sgt...nk tampung blanja mkn sdri pon da tak mampu ni...huhu)

Aku tak penah mntk org utk acknowledge aku nye budi...trima kasih pon aku tak penah suh org sebut...but at least plz remember what I did...



p/s: pesanan utk org2 yg nk berbudi ngan org lain....never give the hope for people to pay our kindness back...because if you did, all the kindness that you did mean nothing at all....n jgn buat assumption sndri kl org tak bls budi kita...

1 comment:

elle said...

klu brbudi nk hrpkn blsn, tu bkn budi namanya...
sbb kt bila berbudi, kt xkn hrpkn blsn...cukup la sekadar doa mgharapkn Allah merahmati kita yg berbudi...itu lebih besar drpd membls budi dgn budi...sekiranya budi kt dpt membntu meringankn beban org... :)
kt yg brbudi pn jgnla mengungkit... xelok...smpn sj dlm hati...isghtifar byk2..kn adik? :)